برنامه نویسی تحت شبکه

برنامه نویسی تحت شبکه چیست

برنامه نویسی تحت شبکه یعنی برنامه نویسی ای که بتوان از کلاینت های مختلفی در شبکه برنامه مذکور را فراخوانی نمود و از برنامه خروجی استفاده کرد. این نوع برنامه نویسی در دو بستر پیاده سازی میشوند، برنامه نویسی در بستر شبکه جهانی اینترنت و یا برنامه نویسی در بستر شبکه های داخلی. با تمامی زبان های برنامه نویسی تحت شبکه برنامه نویسی هرچیزی ممکن است،اما تضمینی برای حل مشکلات نیست. پس قبل از شروع پروژه بهترین زبان برنامه نویسی مرتبط با پروژه را انتخاب و سپس برنامه نویسی آغاز می شود. مثلا برای یک وب سرویس اینترنتی ، زبان php و برای یک نرم افزار اتوماسیون اداری #C مناسبتر است.

در صورتی که به خدمات شبکه برای شرکت و سازمان خود به برنامه نویسی تحت شبکه نیاز داشتید می توانید با شماره تلفن 02157801000 با شرکت پیشگام رایانه تماس حاصل فرمایید.

برنامه نویسی شبکه

برنامه نویسی شبکه شامل نوشتن برنامه هایی است که با دیگران ارتباط برقرار می کنند. برنامه ها از طریق یک شبکه رایانه ای به وسیله برنامه نویسی با هم ارتباط برقرار می کنند. هنگام انجام برنامه نویسی شبکه موارد زیادی وجود دارد که هنگام انجام برنامه های تک برنامه ظاهر نمی شوند. با این وجود ، JAVA به دلیل استفاده آسان از کتابخانه ها ، برنامه های شبکه را ساده می کند.

برنامه نویسی شبکه

برنامه نویسی تحت شبکه

تحت شبکه بودن به این معناست که برنامه شما رو چندین کاربر در یک زمان بر روی یک شبکه اجرا کنند و به راحتی نیاز هاشون رو پاسخ بده. در برنامه نویسی تحت شبکه عمل یک کاربر نباید مشکلی برای کاربر های دیگر ایجاد کند. همینطور کاربران نباید محدود بشوند. بسته به نیاز و نوع پیاده سازی این برنامه نویس می تواند انواع مختلفی داشته باشد: وب بیس، چندلایه، …

برنامه نویسی شبکه رایانه ای شامل نوشتن برنامه های رایانه ای است که فرایندها را قادر می سازد تا از طریق شبکه رایانه ای با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از این رو می توان برنامه نویسی تحت شبکه کامپیوتری را یکی از خدمات شبکه تلقی نمود.

این نوع برنامه ها به دو بخش کلی تقسیم می شوند:

۱: استفاده از برنامه اسکریپت نویسی وب (مثل PHP و ASP و PERL و JSP و … )
۲: برنامه یک Application ی هست که حالا بسته به زبان برنامه نویسی و سیستم عامل اونجا باید ببینید از چه تکنولوژی میخواید استفاده کنید و بعد هم زبان برنامه نویسی رو انتخاب کنید.
در حال حاظر اکثرا از Windows Application ها استفاده میکنن.

برنامه نویسی سمت سرور (Server side):

سه مفهوم کلی در این باره هست:

هاست (میزبانی وب):

به فضایی اطلاق می‌شود که تمام فایل‌های وبگاه ما بر روی آن قرار دارد.

سرور:

کامپیوتری است که کاربران در صورت اتصال به اینترنت می‌توانند به اطلاعات روی آن دسترسی پیدا کنند.

وب سرور:

یک نرم افزار کامپیوتری است که درخواست‌های کاربران را از طریق پروتکل‌هایی نظیر Http را که بوسیله مرورگر ارسال می‌شود را دریافت می‌کند، صفحه درخواستی را یافت می‌کند و در نهایت صفحه‌ وب یافته شده را از طریق شبکه به مرورگر درخواست کننده می‌فرستد.
اغلب صفحات اینترنتی در دوران کودکی وب به شکل استاتیک بودند و برای تغییری کوچک درآنها نیاز به مشقت فراوانی بود. رفته رفته با حضور وب ۲ و گسترده شدن جامعه کاربران محتوا محور در وب، صفحات اینترنتی بیش از پیش احتیاج به پویایی داشت و دیگر آن شیوه‌های سنتی پاسخ‌گوی نیازهای گردانندگان وبگاه‌ها نبود.

برنامه نویسی تحت شبکه چیست

منظور از شبکه چیست؟

یک شبکه از دو یا چند رایانه تشکیل شده است که به منظور اشتراک منابع (مانند چاپگرها و سخت افزار ها) ، تبادل پرونده یا اجازه ارتباطات الکترونیکی به یکدیگر متصل شده اند. رایانه های موجود در یک شبکه ممکن است از طریق کابل ها ، خطوط تلفن ، امواج رادیویی ، ماهواره ها یا پرتوهای نور مادون قرمز متصل شوند.

زبان برنامه نویسی شبکه چیست؟

برنامه نویسی تحت شبکه شامل نوشتن برنامه هایی است که با دیگران ارتباط برقرار می کنند. برنامه ها از طریق یک شبکه رایانه ای، هنگام انجام برنامه نویسی شبکه موارد زیادی وجود دارد که هنگام انجام برنامه های تک برنامه ظاهر نمی شوند. با این حال ، زبان برنامه نویسی JAVA به دلیل استفاده آسان از کتابخانه ها ، برنامه های شبکه را ساده می کند.

برنامه نویسی شبکه در جاوا چیست؟

اصطلاح برنامه نویسی شبکه به نوشتن برنامه هایی گفته می شود که در چندین دستگاه (کامپیوتر) اجرا می شوند ، در این دستگاه ها همه با استفاده از شبکه به یکدیگر متصل می شوند. برنامه نویسی تحت شبکه را می توان به زبان جاوا نوشت و از این زبان برنامه نویسی برای ساده کردن کارها استفاده کرد.

برنامه شبکه چه کاری می تواند انجام دهد؟

شبکه سازی قدرت زیادی به برنامه های ساده می افزاید. با شبکه ها، یک برنامه واحد می تواند اطلاعات ذخیره شده در میلیون ها کامپیوتر واقع در هر نقطه از جهان را بازیابی کند. یک برنامه می تواند با ده ها میلیون نفر ارتباط برقرار کند. یک برنامه واحد می تواند قدرت بسیاری از کامپیوترها را برای کار بر روی یک مشکل مهار کند.

کاربرد برنامه نویسی تحت شبکه چیست؟

برنامه های کاربردی شبکه به طور کلی یکی از چندین شکل را دارند. تمایزی که بیشتر در مورد آن می شنوید بین مشتری و سرور است. در ساده ترین حالت، کلاینت ها داده ها را از یک سرور بازیابی و نمایش می دهند. کلاینت های پیچیده تر، داده ها را فیلتر و سازماندهی مجدد می کنند، به طور مکرر داده های در حال تغییر را بازیابی می کنند، داده ها را به افراد و رایانه های دیگر ارسال می کنند، و برای چت، بازی های چندنفره یا همکاری با همتایان خود در زمان واقعی تعامل دارند. سرورها به درخواست های داده پاسخ می دهند.

سرورهای ساده فقط مقداری فایل را جستجو می کنند و آن را به مشتری برمی گردانند، اما سرورهای پیچیده تر اغلب قبل از پاسخ به یک سوال درگیر، پردازش های زیادی روی داده ها انجام می دهند. برنامه‌های همتا به همتا مانند Gnutella کامپیوترهای زیادی را به هم متصل می‌کنند که هر کدام هم به عنوان یک کلاینت و هم به عنوان سرور عمل می‌کنند. و این تنها آغاز است. بیایید با دقت بیشتری به امکاناتی که هنگام اضافه کردن شبکه به برنامه های خود باز می شود نگاه کنیم.

بازیابی داده ها در برنامه نویسی تحت شبکه

در ابتدایی ترین سطح، مشتری شبکه داده ها را از یک سرور بازیابی می کند. می‌تواند داده‌ها را برای نمایش به کاربر قالب‌بندی کند، آن‌ها را در یک پایگاه داده محلی ذخیره کند، آن‌ها را با سایر منابع داده محلی و از راه دور ترکیب کند، آن‌ها را تجزیه و تحلیل کند یا همه موارد فوق. کلاینت های شبکه نوشته شده در جاوا می توانند با پروتکل های استاندارد مانند HTTP، FTP یا SMTP صحبت کنند تا با سرورهای موجود که به زبان های مختلف نوشته شده اند ارتباط برقرار کنند.

با این حال، در حال حاضر مشتریان زیادی برای این پروتکل ها وجود دارد و نوشتن یک پروتکل دیگر چندان هیجان انگیز نیست. مهمتر از آن، برنامه ها می توانند پروتکل های سفارشی طراحی شده برای اهداف خاص، مانند پروتکلی که برای کنترل از راه دور دوربین پهن باند هوابرد با وضوح بالا (HAWC) در رصدخانه Stratospheric for Infrared Astronomy (SOFIA) استفاده می شود، صحبت کنند. شکل 1-1 یک نمونه اولیه از کنترلر HAWC را نشان می دهد.

 

پیشگام رایانه ارائه دهنده‌ی خدمات زیر و نگهداری و مشاوره به سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ میباشد:

پشتیبانی شبکه  –خدمات پسیو شبکه  –نصب و راه اندازی شبکه  –نصب و راه اندازی ویپ  –کابل کشی شبکه

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس : مرزداران ( بین یادگار امام و آریا فر) - خیابان نارون - نبش کوچه سپهر چهارم - پلاک ۲ - واحد ۴

تلفن : 1000 5780 – 021

فکس : 57801000 – 021  داخلی صفر

کدپستی : 1463857563

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.